ORDIN Nr. 4543/468 din 23 august 2004 pentru aprobarea Procedurii de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale
EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 4.543 din 23 august 2004
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Nr. 468 din 8 septembrie 2004
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 903 din 5 octombrie 2004
Având în vedere prevederile art. 10 alin. (5) din Hotarârea Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii si ale art. 17 din Hotarârea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare, luând în considerare prevederile art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 37 alin. (1) si (2) din Hotarârea Guvernului nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, ministrul educatiei si cercetarii si ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei emit urmatorul ordin:
ART. 1
Se aproba Procedura de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale, prevazuta în anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Se aproba utilizarea certificatelor cu sigla Consiliului pentru Standarde Ocupationale si Atestare – COSA, cu seria A, de la numarul 001501 pâna la numarul 025000, cu aplicarea timbrului sec al Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, ca urmare a preluarii activitatii Consiliului pentru Standarde Ocupationale si Atestare de catre Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor.
ART. 3
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 4
Directia generala pentru învatamânt preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, Directia politici forta de munca din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Prezenta procedura reglementeaza punerea în aplicare a prevederilor art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata.
ART. 2
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor coordoneaza la nivel national activitatea de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale.
ART. 3
Pentru punerea în aplicare a prezentei proceduri sunt utilizati urmatorii termeni, definiti astfel:
a) competenta profesionala este capacitatea unei persoane de a utiliza cunostinte teoretice, deprinderi practice si atitudini specifice pentru a realiza activitatile cerute la locul de munca;
b) standardul ocupational/standardul de pregatire profesionala este documentul care precizeaza unitatile de competenta si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitatilor cuprinse într-o ocupatie, respectiv calificare;
c) unitatea de competenta defineste o activitate majora a unei ocupatii si rezultatul asociat acesteia;
d) elementul de competenta descrie o activitate-cheie, ca parte a unei unitati de competenta, si rezultatul asociat acesteia;
e) criteriul de realizare reprezinta etalonul calitativ asociat îndeplinirii cu succes a activitatii descrise în elementul de competenta sau rezultatului acestei activitati;
f) gama de variabile cuprinde totalitatea contextelor si conditiilor în care pot avea loc activitatile descrise în unitatea de competenta;
g) ghidul pentru evaluare furnizeaza informatii generale privind dovezile necesare pentru demonstrarea competentei definite în unitatea de competenta;
h) metoda de evaluare este procedura prin care se culeg dovezi de competenta. Metodele de evaluare recomandate sunt: autoevaluare, observare directa, test oral, test scris, proiect, simulare sau demonstratie structurata, rapoarte din partea altor persoane, portofoliu de lucrari realizate anterior datei evaluarii;
i) instrumentul de evaluare reprezinta metoda de evaluare operationalizata si cuprinde obiectivele evaluarii, rezultatul asteptat si modalitatea de apreciere a rezultatului obtinut;
j) dovezile de competenta sunt rezultatele aplicarii instrumentelor de evaluare, ca de exemplu testul scris rezolvat de candidat, fisa de înregistrare a testului oral, fisa de observare directa a activitatilor realizate de candidat în conditii reale sau simulate de munca, proiectul realizat de candidat, lucrari realizate anterior procesului de evaluare, rapoarte de la terti privind demonstrarea competentei de catre candidat, anterioare procesului de evaluare;
k) evaluarea competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale este procesul de colectare a dovezilor de competenta si judecarea lor în raport cu cerintele standardului ocupational/standardului de pregatire profesionala;
l) centrul de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale este persoana juridica de drept public sau privat care este autorizata în conditiile prezentei proceduri sa organizeze procese de evaluare si sa certifice competentele profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale;
m) candidatul este persoana care se înscrie voluntar în procesul de evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale;
n) evaluatorul de competente profesionale este un specialist cu experienta recenta de munca si/sau de coordonare în ocupatiile/calificarile pentru care este desemnat de centrul de evaluare sa efectueze evaluari si care este certificat de catre Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, pe baza standardului ocupational “evaluator de competente profesionale”.
ART. 4
Standardul SR EN 45013:1993, ISO 17024, “Criteriile generale pentru organismele de certificare ce efectueaza certificarea personalului”, specifica criteriile generale pe care trebuie sa le respecte un organism de certificare a personalului pentru a fi recunoscut la nivel national si international ca fiind competent si fiabil sa asigure functionarea unui sistem de certificare a personalului, indiferent de sectorul implicat. Pentru uzul prezentei proceduri se preiau din standardul mentionat mai sus criteriile de evaluare, precum si urmatoarea definitie:
– certificatul de competente este certificatul emis pe baza regulilor unui sistem de certificare ce indica existenta încrederii adecvate ca persoana numita este competenta sa efectueze anumite servicii. Certificatul de competenta trebuie sa contina data emiterii si perioada de validitate sau data expirarii.
ART. 5
Procesul de evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale are urmatoarele caracteristici:
a) este voluntar;
b) se raporteaza la standardul ocupational/standardul de pregatire profesionala: evaluarea competentelor se efectueaza în raport cu criteriile de realizare descrise în standardul ocupational/standardul de pregatire profesionala;
c) se desfasoara în timp si spatiu: în sistemul de evaluare bazat pe standarde ocupationale/standarde de pregatire profesionala, colectarea dovezilor de competenta rezulta din aplicarea metodelor de evaluare în diferite contexte si la momente diferite;
d) este independent de procesul de pregatire profesionala: evaluarea pe baza standardelor ocupationale/standardelor de pregatire profesionala permite recunoasterea competentelor dobândite pe alte cai decât cele formale;
e) se finalizeaza, pentru fiecare unitate de competenta, cu rezultatul “competent” sau “înca nu competent”.
ART. 6
Principiile care stau la baza procesului de evaluare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale sunt:
a) validitate: evaluarea se bazeaza pe dovezi de competenta care provin din activitatile descrise în standardul ocupational/standardul de pregatire profesionala;
b) credibilitate: evaluarea foloseste metode care conduc cu consecventa la acelasi rezultat;
c) impartialitate: evaluarea permite implicarea tuturor celor interesati, fara predominarea vreunui interes particular;
d) flexibilitate: evaluarea se adapteaza la nevoile candidatilor si la particularitatile locului de munca;
e) confidentialitate: datele privind modul de desfasurare si rezultatul procesului apartin beneficiarului;
f) simplitate: procesul de evaluare este usor de înteles si de aplicat de catre toate persoanele implicate.
CAP. 4
Evaluarea si certificarea competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale
ART. 25
Persoanele care doresc sa fie evaluate în vederea recunoasterii competentelor profesionale obtinute pe alte cai decât cele formale, pe baza unui standard ocupational/standard de pregatire profesionala, se adreseaza unui centru autorizat pentru ocupatia/calificarea respectiva.
ART. 26
Evaluarea se poate face pentru toate unitatile de competenta din cadrul unui standard ocupational/standard de pregatire profesionala sau doar pentru una ori mai multe unitati de competenta din respectivul standard, în functie de cererea persoanei în cauza.
ART. 27
(1) Fiecare candidat depune o cerere în scris la un centru autorizat pentru ocupatia/calificarea pentru care solicita evaluarea si certificarea.
(2) În vederea evaluarii competentelor profesionale corespunzatoare unei ocupatii/calificari, fiecarui candidat îi este repartizat un evaluator de competente profesionale care raspunde de punerea în aplicare a întregului proces de evaluare.
ART. 28
(1) Înainte de intrarea în procesul de evaluare propriu-zis, candidatul analizeaza, asistat de evaluatorul de competente profesionale, propria performanta profesionala în raport cu continutul standardului ocupational/standardului de pregatire profesionala.
(2) Evaluatorul de competente profesionale explica si detaliaza, la cerere, continutul si prevederile standardului ocupational/standardului de pregatire profesionala.
(3) În functie de rezultatul autoevaluarii, evaluatorul de competente profesionale recomanda candidatului sa intre în procesul de evaluare pentru întregul standard sau pentru o parte a acestuia ori sa nu intre în procesul de evaluare.
(4) Decizia de a intra în procesul de evaluare apartine candidatului, care anexeaza la cererea depusa unitatile de competenta pentru care doreste sa fie evaluat, din lista unitatilor de competenta ale standardului pus la dispozitia sa de catre evaluatorul de competente profesionale.
ART. 29
(1) Evaluatorul de competente profesionale prezinta candidatului metodele de evaluare care vor fi utilizate si stabileste programul de desfasurare a procesului de evaluare de comun acord cu candidatul.
(2) Programul de desfasurare a evaluarii este aprobat de conducerea centrului.
ART. 30
(1) Fiecare centru stabileste modalitatea concreta de evaluare, astfel încât metodele aplicate sa conduca cu consecventa la demonstrarea competentei în ansamblul ei.
(2) Este obligatoriu ca testul scris si o metoda de demonstrare practica a competentei sa faca parte din orice combinatie a metodelor aleasa de centrul/evaluatorul de competente profesionale.
(3) Durata procesului de evaluare se stabileste de fiecare centru în functie de specificul si de complexitatea ocupatiei/calificarii, fara a depasi 30 de zile.
ART. 31
Dovezile de competenta produse de candidat pe parcursul evaluarii sunt analizate si judecate de evaluatorul de competente profesionale în raport cu cerintele standardului ocupational/standardului de pregatire profesionala. Decizia privind competenta candidatului se stabileste pentru fiecare unitate de competenta pentru care a fost evaluat candidatul.
ART. 32
(1) Daca în urma evaluarii candidatul nu este multumit de decizia “înca nu competent”, raportata la anumite unitati de competenta, are dreptul de a face contestatie, pe care o depune la centrul de evaluare în termen de 5 zile de la data comunicarii deciziei.
(2) Centrul desemneaza un alt evaluator de competente profesionale care organizeaza un nou proces de evaluare pentru unitatile de competenta care fac obiectul contestatiei.
ART. 33
Persoanele declarate competente în urma procesului de evaluare primesc un certificat de competente profesionale pentru unitatile de competente în care au fost declarate competente.
CAP. 5
Eliberarea, gestionarea si arhivarea certificatelor de competente profesionale
ART. 34
(1) În temeiul art. 4 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 132/1999 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata, acesta tipareste si gestioneaza certificatele de competente profesionale.
(2) Certificatele de competente profesionale au recunoastere nationala si regimul actelor de studii.
(3) Modelul certificatului de competente profesionale este prevazut în anexa nr. 7.
ART. 35
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor elibereaza centrelor, contra cost, pe baza de proces-verbal de predare-primire, formularele de certificate de competente profesionale solicitate.
ART. 36
(1) Evidenta eliberarii certificatelor de competente profesionale de catre centre se tine prin urmatoarele documente:
1. Registrul general al persoanelor evaluate, conform modelului prezentat în anexa nr. 8;
2. Registrul de gestionare a certificatelor de competente profesionale, al carui model este prevazut în anexa nr. 9;
3. Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale, al carui model este prevazut în anexa nr. 10;
4. cotorul caietului de certificate de competente profesionale emise.
(2) De asemenea, centrele pastreaza pentru fiecare candidat evaluat urmatoarele documente:
a) cererea de înscriere în procesul de evaluare;
b) dosarul de evaluare împreuna cu dovezile de competenta culese.
ART. 37
(1) Documentele prevazute la art. 36 sunt formulare cu regim special, se completeaza conform instructiunilor în vigoare, se numeroteaza, se parafeaza si se certifica pentru continut si numar de pagini de catre conducerea centrului.
(2) Documentele cu regim special se gestioneaza de catre o persoana desemnata de conducerea centrului si se pastreaza în dulapuri metalice care prezinta siguranta.
(3) Arhivarea acestor documente se face în conditiile prevazute de legislatia în vigoare.
(4) Cel putin o data pe trimestru, conducatorul centrului verifica situatia acestor documente.
ART. 38
(1) Completarea certificatelor de competente profesionale se face prin dactilografiere, prin scriere la calculator sau de mâna de catre persoana desemnata în acest scop de conducerea centrului. Aceasta persoana va semna la rubrica “secretar”.
(2) Certificatul de competente profesionale se completeaza cu tus sau cerneala neagra, corect, citet si fara stersaturi. Numele si prenumele titularului si ale evaluatorului se scriu fara prescurtari, cu litere mari de tipar.
(3) Certificatul de competente profesionale se semneaza de catre conducatorul centrului în care s-a desfasurat procesul de evaluare, pe semnatura acestuia aplicându-se stampila centrului, si de catre secretarul centrului.
ART. 39
(1) Certificatul de competente profesionale se elibereaza titularului, sub semnatura, pe baza actului de identitate, în termen de cel mult 30 de zile de la evaluare.
(2) În situatii exceptionale, certificatul de competente profesionale se elibereaza unei persoane împuternicite, pe baza de procura autentificata de notariat. Procura se pastreaza în arhiva centrului.
ART. 40
(1) Formularele certificatelor de competente profesionale deteriorate sau completate gresit, cu stersaturi, adaugari suplimentare, cu stampila aplicata necorespunzator se
anuleaza cu aprobarea conducerii centrului, prin scrierea cuvântului “ANULAT”, cu litere mari de tipar, pe toata diagonala imprimatului, atât pe certificat, cât si pe cotor.
(2) Mentiunea respectiva se face si în Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale.
ART. 41
(1) Disparitia unor formulare de certificate de competente profesionale este anuntata imediat de catre centru Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor.
(2) Formularele certificatelor mentionate la alin. (1) sunt declarate “nule” prin publicarea unui anunt de catre centru în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(3) Certificatele de competente profesionale pot fi anulate si în temeiul unei hotarâri judecatoresti definitive si irevocabile. În acest caz se face mentiunea în Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale, precizându-se numarul si data hotarârii, precum si instanta care a pronuntat-o.
(4) Seria si numarul certificatelor de competente profesionale anulate în conformitate cu prevederile alin. (1) si (3) sunt comunicate Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor.
ART. 42
(1) În cazul pierderii sau distrugerii certificatului de competente profesionale original, în baza unei cereri scrise a solicitantului, centrul elibereaza un duplicat al acestuia, întocmit pe baza documentelor aflate în arhiva centrului.
(2) Cererea de eliberare a duplicatului este însotita de urmatoarele acte, care se arhiveaza cu titlu permanent:
a) declaratia scrisa, data de titularul certificatului de competente profesionale, în care sunt cuprinse toate elementele necesare pentru identificare, împrejurarile în care certificatul a fost pierdut, precum si alte precizari care sa confirme disparitia certificatului respectiv;
b) dovada publicarii pierderii certificatului de competente profesionale în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a;
c) copie de pe actul de identitate.
ART. 43
(1) Duplicatul certificatului de competente profesionale se întocmeste pe un formular identic cu cel original si se elibereaza conform prezentei proceduri.
(2) Pe duplicat se completeaza în clar numele si prenumele evaluatorului si ale conducatorului centrului. În cazul în care nu sunt înscrise în clar numele persoanelor mentionate mai înainte, se completeaza “(ss) indescifrabil”.
(3) Pe duplicat se face mentiunea “duplicat”, sub care semneaza conducatorul în functie al centrului si se aplica stampila centrului.
(4) În Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale, la duplicat se înscrie, cu cerneala rosie, mentiunea “duplicat”, precizându-se seria si numarul certificatului original.
(5) În Registrul de evidenta nominala a eliberarii certificatelor de competente profesionale, la rubrica certificatului original, precum si pe cotorul certificatului original se mentioneaza, cu cerneala rosie, seria si numarul duplicatului.
(6) În cazul în care un centru autorizat si-a încetat activitatea, cererea de eliberare a duplicatului se adreseaza Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, care completeaza si elibereaza duplicatul, cu respectarea regulilor cuprinse în alineatele
precedente. În acest caz se aplica stampila Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor si semnatura presedintelui acestuia.
ART. 44
(1) Termenul pentru eliberarea duplicatelor este de 30 de zile de la data înregistrarii cererii.
(2) Duplicatele se elibereaza o singura data, fapt ce se aduce la cunostinta titularilor.
În cazul încetarii activitatii autorizate, centrul este obligat sa predea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, pe baza de proces-verbal, toate documentele prevazute la art. 37, arhiva si certificatele de competente profesionale ramase necompletate.